ANUL SCOLAR 2017-2018

 

Proiecte şi programe 

  1. PARTENERIAT CULTURAL dezvoltat între CTR Radauti şi C.N. V.Karpen Bacau
  2. PROIECT „ŞCOALA EUROPEANĂ”
  3. PROIECT ROSE

Participarea cadrelor didactice la stagii de formare prin proiectele şi diseminarea informaţiilor colegilor din şcoală au condus la:

  • aplicarea unui învăţământ centrat pe elev, fundamentat de cunoaşterea stilurilor proprii de învăţare ale elevilor ;
  • modul de abordare a învăţării este adaptat cerinţelor curriculare şi Standardelor de Pregătire Profesională;
  • adaptarea ofertei şcolii la cerinţele pieţei muncii;
  • creşterea gradului de conştientizare  a cadrelor didactice privind necesarul de competenţe şi abilităţi pentru ca absolvenţii să poată fi integraţi  pe piaţa muncii europene;
  • realizarea de softuri educaţionale pentru activitatea didactică curentă.

Pentru elevi, implicarea şcolii în proiecte europene se poate transcrie cu ajutorul următoarelor coordonate:

  • dezvoltarea unei gândiri deschise, creative, flexibile;
  • dezvoltarea independenţei în gândire şi acţiune;
  • formarea de abilităţi, deprinderi, competenţe, dezvoltarea spiritului antreprenorial;
  • deschiderea spre a-şi însuşi instrumente de învăţare specifice;
  • cultivarea respectului şi autorespectului;
  • cultivarea interesului şi motivaţiei pentru studiul ştiinţelor;

În ceea ce priveşte resursele materiale, unele spaţii de instruire au fost reabilitate şi dotate corespunzător destinaţiei pentru care au fost proiectate. S-a realizat modernizarea capacităţilor de cazare oferite elevilor, extinderea reţelei de calculatoare existente, modernizarea spaţiilor de învăţământ. Astfel, au fost realizate:

      -  modernizarea şi dotarea  laboratoarelor de informatica cu calculatoare

  • reabilitarea unor ateliere din şcoală şi dotarea acestora cu utilaje moderne;
  • reabilitarea  atelierului de constructii;
  • modernizarea sălii de sport;
  • realizarea terenului de sport.

Programul ECO Şcoala este coordonat la nivel internaţional Foundation for Environmental Education-FEE, se desfăşoară cu sprijinul Comisiei Europene şi număra peste 7000 de şcoli participante şi 2360 de ECOŞcoli. Proiectul promovează educaţia pentru un mediu curat şi o viaţă sănătoasă. Are ca scop implicarea activă a elevilor şi a cadrelor didactice în îmbunăţirea calităţii mediului în şcoală şi în împrejurimile acesteia, creşterea gradului de informare a elevilor cu privire la integrarea europeană din perspectiva protecţiei mediului, creşterea responsabilităţii faţă de calitatea mediului, a vieţii şi de dezvoltarea durabilă a societăţii. Temele implementate ȋn anul şcolar 2013-2014 Viată Sănătoasă, Energia, Managementul Deşeurilor, s-au realizat atât prin integrarea problematicii de protecţie a mediului în contextul ariilor curriculare deja existente, cât şi prin activităţi extracurriculare: colectarea deşeurilor reciclabile si amplasarea acestora într-un loc special si valorificarea lor,colectarea deșeurilor electrice, electronice și electrocasnice: becuri, neoane, baterii, aparate electronice de mică dimensiune, responsabilizarea elevilor pentru economisirea resurselor: apa şi energia electrică. S-au realizat dezbateri, seminarii pentru constientizarea tinerilor despre importanta unui stil de viată sănătos. Sloganul proiectului : « Gândeşte, Mănâncă, Salvează »  În anul școlar 2013-2014 școala a primit pentru a doua data distinctia « STEAGUL VERDE ».  

 

CTR Radauti – şcoala democratică

Deciziile ce se iau cu privire la tot ceea ce înseamnă „viaţa şcolii” sunt centrate pe consultarea şi includerea unor largi categorii: elevi, părinţi, personal administrativ, membri ai comunităţii.

În şcoală funcţionează cu succes Consiliul Consultativ al Părinţilor, organism cu rolul de a întări legătura şcoală-familie-comunitate locală, Consiliul de Administraţie - care are în componenţa sa  3 directori, 3 cadre didactice, 3 reprezentanţi ai Consiliului Local Radauti ,2 reprezentanţi ai părinţilor ,1 elev şi ca invitai  lideul  de sindicat. Comisia de asigurare calităţii cu 9 membri. Activităţile şcolii au la bază parteneriatele semnate între şcoală şi diverse instituţii (Poliţia Radauti, Inspectoratul Judeţean de Jandarmi Suceava,,Primaria Radauti agenţi economici etc.).

 

CTR Radauti – şcoala care promovează educaţia pentru o dezvoltare durabilă

Educaţia privind mediul înconjurător, promovată de şcoală este un proces care are scopul să îmbunătăţească calitatea vieţii, care serveşte la recunoaşterea valorilor mediului înconjurător.

 Astfel s-au derulat proiecte ca:

  • PROIECT ”fii verde”
  • PROIECT Educatia ECO-Educatia mileniului 3
  • Activităţi de ecologie şi protecţie a muncii cu Primăria  Radauti
  • Parteneriate cu diverse şcoli pe teme de mediu
  •  

Proiecte in derulare

 

PROIECT ”fii verde”

In acelasi spirit ecologic in anul 2017-2018 s-au propus urmatoarele activitati

Denumirea activitatii

Perioada de desfasurare

Numar de elevi/profesori implicati

Responsabil activitate

Participare la Campania Nationala „Let’s do it Romania”

28 septembrie 2017

 

3 profesori 47 elevi

 

Puiu Loredana

Participare la Ziua Verde a Eco-Școlilor din Romania

29 octombrie 2017

 

Directorii școlii

Elevii claselor a XI-a B,   a XI-a E, si a XI-a A

Puiu Loredana

Participare la Ziua Actiunii a Eco- Școlilor

6 - 12 noiembrie 2017

2 profesori Elevii claselor a IX-a E si a XI-a B – 30 elevi

 

Puiu Loredana

Ecologizarea spaţiilor verzi

octombrie - noiembrie 2017

 

elevi ,          profesori diriginţi 

profesori diriginţi

Puiu Loredana

Coroama Camelia

Supravegherea păstrării curăţeniei în clase

activitate permanentă

 

profesori diriginţi

profesori diriginţi

Puiu Loredana

Coroama Camelia

Eco- Bradul de Craciun

decembrie 2017

profesori diriginţi

echipa manageriala

Puiu Loredana

Coroama Camelia

Eco-cercul „Prietenii naturii”

 

activitate permanentă

 

profesori diriginţi

profesori diriginţi

Puiu Loredana

Coroama Camelia

Intocmirea documentației în vederea evaluării școlii în Proiectul Eco- Școala în vederea păstrării distincției „ Steagul Verde”  

 

Martie -aprilie 2014

 

7 profesori 32 elevi

 

Puiu Loredana

Coroama Camelia

echipa manageriala

Supravegherea păstrării curăţeniei în clase

 

permanent în anul scolar 2017- 2018

 

56 responsabilii eco pe clasă

profesori diriginţi

Puiu Loredana

Coroama Camelia

Campanie de economisire a   resurselor : apa și energia electrică în școala

noiembrie 2017-  mai 2018.

 

Elevii şi diriginţii liceului promotori elevii clasei aIX-a C.

 

profesori diriginţi

echipa manageriala

Coltul Eco în clase

Martie- aprilie 2017

 

profesori diriginţi

profesori diriginţi

echipa manageriala

„Împreună pentru mediu – Ziua Mondială a Mediului”-

 

5 iunie 2018

 

 

Puiu Loredana

Coroama Camelia

 

Proiect Educatie pentru invatamantul secundar ROSE

 

  1. Obiectiul general al proiectului - Îmbunătățirea calității serviciilor oferite de COLEGIUL TEHNIC RĂDĂUȚI  în vederea progresului școlar al elevilor

Ținta strategică- Creștera calității serviciilor educaționale și a acesului elevilor la acestea prin măsuri active de optimizare a procesului educativ.

Obiectivul general al proiectului împreună cu ținta strategică au fost aprobate în ședința Consiliului de Administrație din data de 6.06.2017.

  1. Descrierea proiectului  -se concretizeaza in urmatoarele categorii de activitati

I. Activități pedagogice și de sprijin, care includ, dar nu se limitează la ore remediale, tutorat, consiliere, îndrumare/coaching, dezvoltarea personală a elevilor, îndrumare și orientare în carieră, dezvoltarea de abilități socio-emoționale, precum și activități destinate elevilor din grupuri dezavantajate (elevi de etnie romă, elevi cu cerințe educaționale speciale, alți elevi cu risc de abandon crescut).

II. Activități extrașcolare, care includ, dar nu se limitează la vizite sau excursii de documentare, stagii de practică/internship, participare la diferite competiții, activități destinate înființării/ dezvoltării de rețele școlare etc.

III. Activități de renovare și dotare, care includ mici lucrări interioare de modernizare/reparații a spațiilor de școlarizare, cu impact redus sau fără impact negativ asupra mediului, și achiziții de bunuri în scop educațional (echipamente IT, software, echipamente, mobilier și alte materiale necesare pentru dotarea spațiilor de școlarizare).

IV. Activități de management operațional

 

In etapa de pregătire a proiectului, C. A a desemnat membrii echipei care a elaborat propunerea de proiect ;

  1. coordonator proiect  Fomin Michaela, ,
  2. membri echipa de elaborare a apropunerii de proiect.Prelipcean Loredana, Ignea Luminita,  Puiu Loredana , Buliga Margareta
  • A fost avizat obiectivul general al propunerii de proiect, în acord cu PDI/PAȘ revizuit;
  • S-au stabilit contacte cu reprezentanții comunității pentru a asigura implicarea acesteia în elaborarea și implementarea proiectului

 

  1. OBIECTIVE:

OS1.  Menținerea în sistemul de învățământ a 200 de elevi aflați în diferite situații de risc de abandonșcolar, prin implementarea și menținerea unui program remedial permanent, timp de patru ani școlari

OS2. Îmbunătățirea competențelor de comunicarepentru 200 de eleviîn vederea diminuării analfabetismului funcțional, prin participarea acestora la activități specifice, lunar, timp de patru ani școlari

OS3. Dezvoltarea competențelor socio-emoționale a 200 de elevi în vederea realizării succesului școlar și integrării sociale prin implicarea în activități extrașcolare și de educație nonformală, în fiecare lună, timp de patru ani școlari

OS4. Dezvoltarea percepției privind cariera prin cunoaștere și autocunoaștere și prin identificarea corectă a opțiunilor școlare și profesionale a 200 de elevi, în următorii patru ani școlarii.

 

  1. Beneficiarii proiectului

Beneficiarii direcți vor fi 200 elevi ai liceului nostru, din clasele IX-XII. După identificarea personală a nevoilor de remediere,dintre aceștia, o parte  vor beneficia de activități pedagogice remediale , alte părți vor fi consiliați și orientați profesional , după cum sunt descris în implementarea activităților.Pe lângă aceștia, colegii elevilor din grupul beneficiarilor direcți vor beneficia de resursele materiale și logistice existente în școală. Totodată influența aspectelor pozitive  în evoluția beneficiarilor direcți va determina o îmbunătățire a întregii atmosfere școlare. Ca beneficiari indirecți ai proiectului  vor fi și profesorii, experții și consultanții angajați în activitățile propuse.Părinții elevilor cât și potențialii angajatori locali vor beneficia de  nivelul de calitate ridicat al absolvenților noștri. Universitățile vor avea din absolvenți care vor dori să opteze pentru studiile superioare.

  1. Rezulate estimate

Ca urmare a implementării acestor activități ne așteptăm ca elevii, fiind mai bine orientați asupra unei posibilei cariere și, astfel, motivați să acceadă spre aceasta, să afle o motivație corectă a învățării și să obțină rezultate mai bune la învățătură. O școală atractivă și cu scopuri clare ale învățării va determina elevii să înțeleagă de ce trebuie să absolve liceul, să promoveze examenul de bacalaureat și să continue dezvoltarea unei cariere.

Rezultate așteptate:

-              Participarea tuturor elevilor din grupul țintă la activitățile proiectului;

-              Creșterea procentului de promovabilitate la bacalaureat cu 2% până la finalul proiectului

-              Reducerea abandonului școlar cu 0,6% până la finalul proiectului;

-              Creșterea gradului de accedere spre învățământul terțiar cu 10%;

-              Dotarea unui număr de 4 cercuri pentru activități remediale și extrașcolare și permanentizarea activității acestora;

-              Menținerea apariției revistei școlii;

-              Creșterea numărului de elevi clar orientați școlar și profesional cu 20%.

 

Proiect  educational de voluntariat STRATEGIA Nationala De Actiune Comunitara ‚’’ Sa nu uitam pe cei mai tristi ca noi’’

Scopul prooiectului este organizarea de activitati extracurriculare pentru ajutorarea persoanelor cu cerinte educationale speciale, a persoanelor defavorizate si a apersoanelor varstnice.

 

 

Plan de acțiune  STRATEGIA NAȚIONALĂ DE ACȚIUNE COMUNITARĂ pentru ANUL ȘCOLAR 2017-2018

 

Domeniul activității

Obiective specifice

Parteneri

Acțiuni/activități concrete

Rezultate obținute

                     

 

 

Social-educațional

- formarea unei strânse legături între membrii echipei

- dezvoltarea cunoștințelor și abilităților cu privire la aspecte importante ale educației, intr-un mod plăcut și interesant

Colegiul Tehnic Rădăuți

- constituirea echipei de proiect

- prezentarea contractelor de colaborare

- propuneri pentru acțiuni comunitare

Voluntari (elevi ai Colegiului Tehnic Rădăuți), cadre didactice

Beneficiari: Colegiul Tehnic Rădăuți

 

Social-caritabil

- dezvoltarea spiritului de intr-ajutorare

- incurajarea voluntarilor pentru dobândirea sau dezvoltarea calităților de inițiativă, angajament și ingeniozitate prin participarea la acest program

Cabinet medical școlar, părinți

Săptămâna fructelor și legumelor donate

- popularizarea acțiunii în rândul elevilor din școală

- monitorizarea colectării zilnice a fructelor și legumelor și depozitarea acestora

- donarea produselor colectate

Rezultate: satisfacție, mulțumire

Voluntari: 20 de elevi, prof. Crețu Crina, Chelba Loredana, Chifan Loredana, Scîntei Alina, Beneficiari: Centrul social „Maria Ward” Rădăuți

 

 

Social-caritabil

- sensibilizarea comunității cu privire la situația unor persoane defavorizate

 

Cabinet medical școlar, părinți

Astăzi nu trebuie să fie nimeni singur!

- donare de fructe, legume, dulciuri și jucării

Voluntari: 30 de elevi, prof. Cenușă Constantin, Puiu Loredana, Popa Anna, Popescu Angela, Coroamă Camelia

Beneficiari: Centrul Regional de Cazare și Proceduri pentru Solicitanții de Azil din Rădăuți

 

Social-caritabil

 

 

 

 

 

 

 

Cultural- artistic

 

 

 

 

 

- revigorarea spiritului civic si a mentalitatilor comunitare prin promovarea valorilor de solidaritate si generozitate

 

 

 

 

- încurajarea elevilor, în sensul practicării voluntariatului

 

 

Mănăstirea Bogdănești

 

 

 

 

 

 

 

Casa de Cultură Rădăuți,

Asociația de Părinți a CTR

Dăruind vei dobândi!

- donare de alimente

 

 

 

 

 

 

 

Colindul sfânt și bun

- spectacol caritabil

Voluntari: 25 de elevi, prof. Marici Elisabeta,prof.Popescu

Angela, prof.Cretu Crina,prof.Puiu Loredana

Beneficiari: Centrul Social de batrâni de la Manastirea Bogdănești

 

Voluntari: 50 de elevi, prof. Marici Elisabeta, Popescu

Angela, Cretu Crina,Puiu Loredana,Minciu Anda,Cenusa Constantin,

Beneficiari: Centrul Social de batrâni de la Manastirea Bogdănești

 

Social-caritabil

- valorizarea capacității de milostenie, empatie și dragoste față de aproapele

părinți

Fii și tu un moș!

- donare de alimente

Voluntari: 20 de elevi, prof. Marici Elisabeta

Beneficiari:Spitalul de Psihiatrie Cronici I din Siret

 

 

Social-caritabil

- educarea sentimentelor de prietenie, toleranță, armonie și bună dispoziție în relațiile cu copii din alte grupuri

părinți

De Crăciun, alături de cei care au nevoie de noi

- achiziționare de articole de îmbrăcăminte, rechizite și dulciuri

Voluntari: 40 de elevi, prof. Minciu Anda, Grijincu Marius, Prelipcean Loredana, Moldovan Lia

Beneficiari:Casa de tip familial „Universul copilăriei” Rădăuți

 

Social-caritabil

- exersarea simțului civic și social

- dezvoltarea umanității din noi

Direcția de Asistență Socială

Suflet stingher

- adunare de fonduri si produse de strictă necesitate

Voluntari: 20 de elevi, prof. Buliga Margareta, Prelipcean Loredana

Beneficiari:familii nevoiașe din Rădăuți

 

Social-caritabil

- stimularea generozității în rândul elevilor din școală prin activități caritabile

- formarea și dezvoltarea în rândul elevilor a capacității de colaborare și de lucru în echipă

Asociația de Părinți a CTR

Și ei merită o șansă!

- donare de jucării, haine și pampers

Voluntari: 28 de elevi, prof. Puiu Loredana

Beneficiari:maternitatea „Sfânta Maria” din Iași

 

 

Social-caritabil

- cultivarea interesului pentru practicarea unui comportament activ, responsabil și tolerant

- educarea spiritului civic și umanitar pentru implicare în viața orașului

părinți

Un zâmbet pe față de copil

- vizită și donare de jucării și dulciuri

Voluntari: 25 de elevi, prof. Cloșcă Valentina

Beneficiari:Centrul social „Maria Ward” Rădăuți

 

 

Social-caritabil

- dezvoltarea abilităților personale privind inițiativa, dedicația și practica prin participarea la desfășurarea proiectelor de acțiune comunitară

Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” Rădăuți

D(ăruiesc)A(jut)U(nesc)

- achiziționare și donare de rechizite

Voluntari: 35 de elevi, prof. Chelba

Loredana, Tiperciuc Elena, Chifan Loredana,

 Crețu Crina, Scîntei Alina, Fomin Michaela,

Popescu Angela

Beneficiari: Centrul de zi pentru copii cu

 dizabilităţi „Blijdorp România” din Suceava

 

 

 

Recreativ-distractiv

- stimularea mentală, antrenarea fizică, integrarea socială și dezvoltarea mai amplă a abilităților copiilor cu nevoi speciale prin activități recreative

Părinți și elevi din clasa a X-a A

Joacă și bucurie

- activități recreative

Voluntari: 25 de elevi, prof. Moisuc Niculina

 Mihaela

Beneficiari: Așezămîntul de copii

„Sfîntul Leontie” din Rădăuți

 

 

 

Social-caritabil

- creşterea gradului de conştientizare şi responsabilizare în rândul a 50 de elevi cu privire la drepturile şi nevoile persoanelor vulnerabile, respectiv bătrânii, până la încheierea proiectului

Direcţia de Asistenţă Socială Rădăuţi

Dăruiește lumină!

- donarea a 50 de pachete de bunuri

Voluntari: 30 de elevi, prof. Perța Șofrona Mara

Beneficiari: Căminul pentru Persoane

 Vârstnice din Rădăuţi

 

 

 

Social-educațional

- conștientizarea nevoii de implicare a copiilor cu dificultăți de adaptare și dizabilități în activități comune educative

Asociația de Părinți a CTR

Vise și creioane colorate!

- vizită, donare de rechizite si realizare de activități practice

Voluntari: 25 de elevi, prof. Scîntei Alina,

Chifan Loredana, Chelba Loredana, Crețu Crina

Beneficiari: Școala Specială „Sfântul Stelian”

Rădăuți

 

 

 

Recreativ-distractiv

- promovarea  voluntariatului în rândul elevilor

 

Fundația ICAR,

Centrul de Refugițti din Rădăuți

Letss sport!

- activitate sportiva la patinoar

- activitate sportiva Kangoo Jumps

- activitate sportiva ZUMBA

Voluntari: 15 de elevi, prof. Ardelean Mărioara

Beneficiari:elevi ai Colegiului Tehnic Rădăuți

 

 

 

Social-educațional

 

Social-educațional

- încurajarea participării elevilor la evenimentele culturale din comunitate

 

- încurajarea și sprijinirea schimburilor de experiențe si de bune practici

Casa de Cultură

Colegiul Tehnic Rădăuți

Educația e importantă!

- participare  la evenimente culturale

(expozitii, concerte, piese de teatru, etc.)

Am reușit!

- întâlnire de evaluare a activităților

 

 

Voluntari: 15 de elevi, prof. Ardelean Mărioara

Beneficiari:elevi ai Colegiului Tehnic Rădăuți

 

Echipa de proiect, voluntarii

 

 

 

 

 

ANUL SCOLAR 2015-2016

 

   

 Serbarea de Craciun CTR 2015 - Festivalul de Colinde CTR 2015

                 

 

``Flori de IE``
Proiectul cultural-artistic a fost conceput pentru a celebra Ziua Bucovinei si Ziua Nationala a României. Cei 31 de elevi ai clasei a IX-a E / stiinte sociale au propus pentru colegii lor promovarea iei ca brand national, in contextul globalizarii contemporane, care tinde sa stearga imaginile identitare.
Eleva Diana Lungu a prezentat publicului povestea costumului bucovinean. ``Petrecerea`` a continuat cu un recital de cantece populare romanesti, fapt ce a determinat publicul sa intre in hora, asadar, sa participe activ la evenimentul nostru.
Elevii au cantat si dansat, au fost impresionati de rime si ritmuri, mai ales ca atmosfera a fost completata vizual de proiectii video, iar auditiv de... ropote de aplauze.
Elevii si-au etalat costumele autentice bucovinene, realizate si cusute manual. Acestia au constientizat faptul ca piesele traditionale reprezinta o frantura din istoria neamului bucovinean, o poveste ce dainuieste inca, mai ales prin repertoriul popular. 
Coordonatorul proiectului, prof.dr. Bandiul Ionela Mihaela, a concluzionat :``activitatea este un concept de suflet, ce-l oferim iubitorilor de traditii romanesti, de arta si de frumos``.
Rezultatele: buna dispozitie, confort spiritual si ducerea povestii neamului mai departe...
Elevii doresc sa continue activitatile, prin prezentarea diverselor costume si linii melodice din celelalte zone etnografice ale Romaniei. Speram ca elevii sa fi inteles ca desi poarta ii noi, sau canta interpretari moderne ale melodiilor vechi, ar trebui sa pastreze linia melodica / cromatica si simbolistica originare.

           

 

Saptamana Culturii la CTR

In ``Saptamana Culturii la CTR``, spectacolul teatral dupa ``Gaitele`` de Alexandru Kiritescu s-a desfasurat in ``Ziua Devoratorilor de Teatru``.
In sala nr. 4, dedicata activitatilor cultural-artistice (in lipsa unei sali festive emoticon frown ), au avut loc doua reprezentatii, un maraton cu actori-elevi si spectatori diferiti.
Punerea in scena a piesei de teatru studiata la tema ``Familia`` a fost pentru profesorul de Limba si Literatura Romana (prof.dr. Bandiul Ionela Mihaela) o provocare, intrucat fiecare activitate de acest tip (Atelier de Teatru / Jurnalism, Cerc de scriere, lectura si creatie etc.) reprezinta o abordare prin emotie si idee. ``Se doreste a fi un spectacol visceral despre conditia umana, despre familie, careia I s-a furat misterul intr-un timp desacralizat``.  Elevii s-au mobilizat si au realizat impecabil sarcinile de lucru avute. 
Regie: prof. Bandiul Ionela;  Decor: Rusu Cosmin (9B), Senciuc Naum (9B); Costume: arhiva personala;
Distributia: Anete Duduleanu: Olarean Eliza (9B); / Wanda Serafim: Slusarec Madalina (9E); / Margareta Aldea: Popescu Ana-Maria (9E); / Collette Duduleanu: Ardelean Iuliana (9E); / Lena- Rusu Sorina (9E); / Zoia- Diana Lungu (9E); / Zamfira- Atudorei Ioana (9E); / Mircea Aldea: Dubei Natanael (9E); / Ianache Duduleanu: Lefter-Roman David Constantin; Fraulein: Sfirnaciuc Ana-Luiza.
Rezultatele: aplauze furtunoase si premii pentru debutanti.
Elevii stiu cum se realizeaza un montaj si pot interpreta mai bine piesa studiata. Elevii au discutat despre oamenii in criza, aflati la granita fragila dintre ridicol si tragic, cu un cinism ascuns (sensibilitate aparenta, dar duritate nebanuita). Acestia au facut analogie cu viata contemporana, identificand posibile solutii pentru familiile in care nu exista comunicare.

            

 

URSITOARELE

Dincolo de credinte, URSITOARELE reprezinta o mostenire ancestrala, un ritual ce deriva din arhaicele obiceiuri de botez.
Fiindca elevii studiaza la capitolul ``Lumi fantastice``, ``Musat si ursitoarele``, am decis sa organizam la nivelul claselor a IX-a A, B, E / CTR o activitate artistica ce prezinta povestea ursitoarelor, in functie de zona etnografica a tarii. 
Astfel, elevii au versificat mesajul pe care ursitoarele il spun la capataiul pruncului. De asemenea, acestia au ales o coloana sonora propice atmosferei si si-au creat costumatii specifice. 
Ei au tinut cont de sursele bibliografice mentionate de catre prof. dr. Bandiul Ionela, coordonatorul proiectului. Astfel, după unele credinte, ursitoarele se numesc Ursitoarea (cea mai mare dintre ele, cea care tine fusul si furca), Soarta (cea care prezice destinul) si Moartea (cea care stabileste cand se va curma firul vietii). ``Cum se naste un baiat sau o copila, totdeauna se inscrie în cer intr-o carte, care se numeste cartea sortii, nu numai numele, ci si tot viitorul sau cum are sa fie: bun ori rau, de unde vine apoi si zicala: asa mi-a fost scris, asa mi-a fost scris in slovele ursitoare.” (Simion Florea Marian, Nasterea la români)
Elevii au recitat ritualul ursitoarelor, au dansat pe fundalul melodic ales si au creat o recuzita aparte: haine de zane, baghete, cosulet / covata pentru bebelus, si materialele mentionate in documentar:
- busuioc, să fie atrăgător copilul, mai ales dacă este fata;
• grâu, să fie cinstit;
• mentă şi romaniţă, să crească uşor şi să fie sănătos;
• măciulii de mac, să doarmă bine;
• apă sfinţită pentru curăţenie sufletească şi trupească;
• lapte dulce, „să-i fie pielea albă şi dulce ca laptele”;
• miere, „să fie dulce la vorbă ca mierea”;
• bani de argint, să fie „scump şi nepătat ca argintul şi, precum iubeşte fiecare om argintul, aşa să iubească şi pe copilul nou-născut”. 
Toate acestea se adaugă în apă odată cu rostirea solemnă a următoarelor cuvinte:
„Să fie sănătos/ Şi norocos/ Şi mintos/ Şi voios/ Şi frumos/ Şi drăgăstos/ Şi învăţat/ Şi bogat/ Om de treabă!”
Superstitie sau ritual, traditiile legate de botez cuprind adeseori si momentul ursitoarelor, de aceea elevii vor valorifica activitatea de la scoala si la receptii private.
Acestia sunt multumiti ca pot utiliza materialul teoretic (vers, cant si document) creat la scoala. Asadar, literatura devine, inca o data, o extensie a vietii reale in spatiul scolar.

            Saptamana Culturii la CTR s-a incheiat cu o serata dansanta cu muzica live, conceputa de elevii de la stiinte sociale pentru a raspunde preferintelor lor muzicale.
Intr-o zi cu zapada din belsug, cei 37 de elevi ai clasei a XI-a E au organizat, pentru colegii lor, un dineu caritabil, cu instrumentisti ce au implinit toate cerintele impuse de regulile artei (genuri muzicale diverse, cu interpretari moderne ale muzicii clasice). In cvartete s-au intrecut: Ursu Denisa Sarah, Hij Denis, Pintilescu Eliza, Popescu Iulia, Minov Alexandru. 
Evenimentele culturale ale saptamanii au fost completate de dansuri de societate, care ne-au condus in lumea plina de farmec a perioadei interbelice.
Elevii au fost incantati de faptul ca profesorii coordonatori (prof. Maruseac I., prof. Bandiul I.) nu au impus preferintele muzicale, ci au permis ca forma de manisfestare sa devina ``comunicare universala``. 
Ne-au reamintit ca ``dansul este muzica miscarii``: Lungu Alex, Sauciuc Cristina, Davidean Sebastian, Mihalescu Andreea. Cu eleganta si rafinament, activitatea a completat serile culturale ale saptamanii: expozitie, piese de teatru, vizite etc.
Acestia au fost rasplatiti cu ropote de aplauze.
Elevii au putut gusta multe genuri muzicale; s-au delectat cu simfonii de iarna, au repetat pentru colindul dedicat copiilor solicitantilor de azil, au facut donatii si au vibrat pe ritmuri dansante. Intr-adevar, ``muzica ma face sa uit de mine insumi`` (Lev Tolstoi, Sonata Kreutzer), sa simt, sa inteleg si sa percep altfel lumea.

            

BALUL BOBOCILOR - numit "CLANUL BOBOCILOR"

           A căzut cortina peste ultimul bal închizând stagiunea bobocilor din Rădăuți. Bătălia a fost grea, au contat desigur decorurile, ținutele, invitații speciali, probele și cântarul juriului. Nu pentru că mafia și corupția sunt la ordinea zilei, ci pentru că în Colegiul Tehnic Rădăuți  „T” = TALENT,  „Clanul CTR” a ciuruit celelalte baluri Rădăuțene și sub ultima rafală de mitralieră d'al Capo dei tutti MISS, alături de „actori” s-a făcut țăndări globul de cristal al elitei Hurmuzachi. 

Gazeta de Monitor - http://www.radautiziar.ro/

               

                

                                

 

PROIECTE - OLIMPIADELE KAUFLAND

Pachețelul sănătos

Am pornit de la ideea de a răspunde la întrebarea “Ce facem pentru a fi sănătoşi?”
Activitatea a avut ca scop formarea, consolidarea deprinderilor de alimentaţie sănătoasă şi a fost structurată pe trei componente: vizionarea şi discutarea unei prezentări power point privind importanţa alimentaţiei sănătoase; realizarea de către echipele participante (cate 3-4 elevi in echipă) la proiect a unor desene/postere/colaje/referate, respectând tematica activităţii; discuţii despre o alimentaţie sănătoasă şi în special ce ar trebui să mâncăm când suntem în timpul programului şcolar. Activitatea s-a desfăşurat la ora de dirigenţie, cu clasa a 10 H-prezenţi 32 elevi împărţiţi în grupe de 3-4 elevi, cu sarcini stabilite în prealabil.

Elevii s-au încurajat reciproc pentru a avea iniţiativă şi creativitate în realizarea temei activităţii. S-au promovat comportamente alimentare sănătoase adecvate sănătaţii fizice şi psihice a lor. S-au stimulat aptitudinilor artistice ale elevilor şi cultivarea gustului estetic. S-au dezvoltarea abilităţile de comunicare şi colaborare între adolescenţi.

        

Design vestimentar   

Elevii clasei a X-a A / CTR si-au confectionat costume in vederea participarii la un Oktoberfest autohtonizat, dedicat Zilelor Recoltei. Acestia si-au confectionat peste 10 costume din hainute vechi din dulapul bunicii. Astfel, un sort nemtesc a fost efectuat dintr-un material primit cadou la un botez (cu care se impodobea lumanarea). 

Bannerul activitatii a fost facut dintr-un prosop, iar celelalte costume au fost readaptari ale un unor vesminte vintage. Elevii s-au documentat in prealabil despre obiceiurile culturale, traditiile (portul popular / traditional) si preferintele culinare nemtesti. Au citit Negustor lipscan-de Sadoveanu si au fost impresionati de specificul nemtesc descris in povestire. Totul s-a lasat cu un concurs de povestiri de demult, rostite la gura... caloriferului :)

        

Design vestimentar

Colegiul Tehnic avea programat pentru aceasta data Balul Bobocilor. Elevii clasei a X a F s-au gandit sa propuna tinute extravagante pentru aceasta ocazie , confectionate din materiale reciclabile si elemente din natura. Elevii au fost impartiti pe echipe, fiecare echipa avand drept sarcina realizarea unei costumatii. Munca in echipa a contat si de data asta. Copiii chiar s-au distrat pe seama colegilor care au imbracat costume, au fost foarte ingeniosi in alegerea materialelor, s-au intrecut in a imortaliza momentele.

Unele materiale pot fi refolosite cu succes, au concluzionat ei. Nu sunt convinsi ca vor imbraca la evenimente astfel de tinute, dar cred ca pot utiliza materialele reciclabile pentru a crea diverse decoratiuni. Deci activitatea aceasta le-a pus in valoare creativitatea si spiritul practic.

        

Dans și muzică

O alta activitate cultural-artistica dedicata pregatirii unor probe din „Clanul Bobocilor” a fost cea referitoare la dansurile si cantecele tiganesti. Elevul Avram Cosmin a tinut un recital melodic dupa filmul „Satra” pentru colegii sai din 10A, iar eleva Rusu Sorina (9E) a abordat aceasta tematica la Balul Bobocilor (400 de spectatori). Cea de-a treia clasa implicata in proiect (11E) ne-a incantat prin elevul Minov Alexandru, care a propus piese noi colegilor sai.Elevii si-au inregistrat prestarile, convertindu-le in amintiri din anii de liceu. Dupa numarul de vizualizari avute pe retelele de socializare, se pare ca activitatea a fost incununata cu succes.

        

Internet

In cadrul a 4 sesiuni educative a fost prezentata tema “Infractiuni cibernetice” sub forma unei pagini web realizata de un elev al Colegiului Tehnic Radauti, in scopul informarii asupra acestui fenomen. Potrivit datelor statistice, 46% dintre utilizatorii Internetului au avut de a face cu malware, virusi, hackeri, fraude sau furturi informatice.
Pagina Web “Infractiuni cibernetice” este structurata in 5 sectiuni: Infractiuni cibernetice, Legislatia, Hacker, Cazuri celebre, Cum ne protejam. Pagina a fost realizata in scopul informarii tinerilor despre pericolul infractiunilor informatice.

La prima sesiune au patricipat elevii claselor a XI-a A (diriginte Prelipcean Liana) si a X-a C (diriginte Coroama Camelia). Pe parcursul sesiunii, elevii au pus intrebari, au venit cu completari in ceea ce priveste masurile pe care trebuie sa le luam pentru a ne proteja in mediul virtual

        

Sport și nutriție I

Proiectul Gustos si sanătos” s-a desfășurat pe 19 octombrie 2015 la Colegiul Tehnic Rădăuți în intervalul orar 10.30 -14.30. Activitatea principală a proiectului a constat în comercializarea de sucuri naturale de către elevii liceului colegilor lor pentru a demonstra importanța unei alimentații sănătoase.

Elevii implicați în proiect, atât cei care au pregătit sucurile, cât și cei care au cumpărat sucurile naturale au fost extrem de încântați și doresc reluarea acestei activități și în zilele următoare. Activitatea a fost o reușită atât pentru elevi dar și pentru profesori fiecare conștientizând importanța fructelor și legumelor în alimentația noastră.

        

 

Sport și nutriție II

In perioada 16 - 20 octombrie 2015 la Colegiul Tehnic Radauti s-a desfasurat proiectul ”Hrana - medicament pentru suflet” un concurs cu premii ce a constat in realizarea de proiecte PPT pe tema alimentației sănătoase. Elevii au trebuit în maxim 10 slide-uri să prezinte importanța alimentaței echilibrate și principiile pe care ar trebui să se bazeze hrana de zi cu zi. La concurs au fost înscrise 15 proiecte pe care le-au realizat elevii din liceu, jurizarea fiind efectuată de 4 elevi ce fac parte din Consiliul Elevilor. Au fost alese primele 3 proiecte care au fost și premiate cu premii în bani acordați de Asociația de Părinți a Colegiului.

La activitate au fost implicați 55 de elevi și 4 cadre didactice care au implementat si invatat principiile alimentatiei sanatoase. Invitatul special a fost d-na doctor Corina Rațiu care le-a prezentat elevilor importanța alimentaței sănătoase și echilibrate în viața noastră. Elevii au fost implicați activ, atât prin realizarea de proiecte (15 elevi), în jurizare (4 elevi), dar și în vizionarea acestora (36 de elevi).

In urma efectuării acestei activități elevii au realizat că micul dejun este important pentru o alimentație sanatoasa, au fost responsabilizați să jurizeze un concurs al colegilor și să fie imparțațiali în acordarea punctajelor .

        

 

Expoziții interne

Proiectul „Spune NU traficului de persoane” s-a desfășurat la Colegiul Tehnic Rădăuți, pe parcursul unei întregi săptămâni. Clasele a IX-a B / matematică-informatică (28 de elevi) și a IX-a E / științe sociale (31 de elevi), coordonați de prof.dr. Bândiul Ionela Mihaela, au realizat o expoziție tematică prin care să atragă atenția asupra riscului la care sunt supuse persoanele neinformate privind: manipularea, exploatarea prin muncă / sexuală, abuzul psihic / fizic, privarea de libertate, vânzarea de oameni, violul, înșelăciunea, prelevarea de organe etc.

Elevii au format grupuri cooperative (distribuirea de materiale informative), grupuri-expert (vizionarea de filme și rețele de discuții) și perechi de repetiție (schimburi de idei pe tematica dată). Au utilizat holul școlii pentru expoziție, au creat afișe în sala nr. 4. Au exersat munca în echipă (având în vedere că sunt „boboci”) și și-au dezvoltat gândirea critică. Deși subiectul a lăsat momente serioase de meditație, entuziasmul creator s-a manifestat în gândirea creativă (construirea de mesaje elocvente) și prin învățarea aplicată (mărturisiri / experiențe relatate / secvențe filmice).

Rezultatele se vor vedea în viitor, prin evitarea situațiilor-problematizante; la CTR au selectat informația și au exersat aplicarea ei în scopuri utile. Expoziția cu lucrări de desen și fotografie e vizibilă pe holul școlii pentru toți cei 1500 de elevi ai colegiului. Atât elevii participanți, cât și cei din afara proiectului și-au manifestat interesul pentru viitoare teme de vernisaj. Vom continua... :)

 

        

 

Plantare

Clasa a IX-a A (dirig. Buculei Didina) au petrecut cateva ore in natura, încercând sa infrumuseteze intrarea secundara a Colegiului Tehnic Radauti. 
Acestia au adus peste 100 de fire de crizanteme si bulbi cu care au pavoazat o alee. Ulterior, in cadrul orelor de literatura, au recitat poezii autumnale, pe care le-au si memorat.

Elevii au impartit instrumentele de lucru, au muncit in echipa si au oferit ajutor reciproc. Activitatea a fost relaxanta, mai ales ca au muncit cu atata nesat incat... s-a rupt si sapa :)

Cele 31 de persoane implicate au socializat, au invatat sa faca un proiect comun si au fost un exemplu si pentru ceilalti. De asemenea, rezultatul muncii lor e vizibil, iar proiectul continua prin mentenanta pe care o acorda periodic.

        

 

Teatru

Proiectul ”Personaje de poveste” a fost o reiterare a speciei Basmul cult, desfasurat cu clasele a X-a D (25 de elevi-stiinte ale naturii) si a XI-a E (37 de elevi-stiinte sociale).
Elevii au ipostaziat basmul preferat, creand replici contemporane pentru personajele de basm. Afrasinei Corina, Mihailescu Andreea si Pintilescu Eliza au fost personajele principale dintr-o piesa originala, rescrisa de elevi, a carei tematica a fost marul din Alba ca zapada...

Miniscenata de la clasa a X-a D a fost incarcata de umor, mai cu seama ca actantii au improvizat vestimentatia si decorul din elementele puse la dispozitie (si care nu aveau legatura directa cu... Personaje de poveste). Acestia au creat povestea clasei printr-o inlantuire de idei continue, care le-a resuscitat spiritul imaginativ.

Clasa a XI-a E a creat o reiterare contemporana a basmului. Acestia au inregistrat interpretarea moderna a povestii marului, materialul fiind util in ipostaziere si pentru clasele a X-a din anii ulteriori. Pentru ca regula basmului sa fie respectata, elevii si-au propus sa realizeze inca trei abordari tematice, atat in literatura, cat si in chimie, fizica si biologie.
Si-am incalecat pe-o sa, si-am continuat povestea asa:

       

 

Tradiții 

Acesata activitate face parte din proiectul RomâIa mea, desfasurandu-se cu cl. a IX-a E / a XI-a E /CTR / științe sociale. Obiectivul general al proiectului a constat in promovarea culturii și a artei românești în mediul educațional real și digital ; Prima tema s-a numit: Ia din RomânIa. Simbol identitar. 
Povestea nespusă a iei românești - terapie identitară a fost realizata de -prof.dr. Bândiul Ionela;
Elevii au urmarit si au dezbatut un material ce cuprindea anchete orale si prezentari de costume arhaice ; Elevilor li s-a dat tematica editiei a II-a : Odă designului românesc (ornamentică, limbajul semnelor cusute și rolul apotropaic al acestora).

Toti elevii au schimbat uniforma clasei, pentru 1 zi, purtand ii si camesi. Acestia si-au prezentat portul specific zonei / localitatii din care provin si au fost foarte incantati de interpretarea coloristica a altitelor. Proiectul a fost disemninat la nivelul intregului liceu (pe pagina FB a colegiului), avand un numar foarte mare de aprecieri si vizualizari. De asemenea, urmatoarele editii au deja foarte multi elevi inscrisi pentru un proiect regional, acestora li s-au alaturat parteneri din Iasi, Bacau si Dambovita. Asadar, vom continua...

 

       

Tradiții

Elevii clasei a XI a E au un curs optional de Educatie interculturala. Ora de ora, ei prezinta obiceiuri, traditii, obiective turistice, informatii de cultura generala, mancaruri specifice locurilor, porturi traditionale. Activitatea aleasa le-a fost la indemana, astfel incat au reusit sa faca cunoscute porturile traditionale din tari precum : Suedia, Scotia, India, Italia, Egipt, S.U.A, Grecia,etc.
Faptul ca elevii au avut rol de profesori, ca au avut drept de decizie asupra informatiilor transmise au condus la o activitate pe placul copiilor.

        

Vizite culturale

Elevii nostri, din programul matinal, au dedicat ziua de marti teatrului. Peste 100 de elevi ai CTR au mers la teatru, la o piesa adaptata dupa Mircea Eliade. Pentru ca unii dintre ei se aflau intr-o astfel de institutie culturala pentru prima data, li s-au explicat de catre profesorii de specialitate care e formatul unui astfel de tur, ce cuprinde o scena, cum se interpreteaza un act, ce rol au didascaliile (indicatiile scenice) in titrarea caracterului moralizator.

Elevii au fost atrasi de culisele scenei, au facut pe sufleorii si s-au angajat sa realizeze decorul scenic pentru urmatorul spectacol caritabil pe care il va organiza colegiul nostru. Vizita a fost urmata de o dezbatere in cabinetul de Limba si literatura Română (sala nr.4), sub indrumarea atenta a dnei prof.dr. Bandiul Ionela Mihaela. Elevii au fost incurajati sa devina Actori mici, pe-o scena mare, asa cum au fost si alti elevi de-ai nostri care, in ani consecuti, s-ai intors laureati, cu trofee de la Concursul / Festivalul de Teatru pentru Tineret (sectiunea monolog).

        

 

Ecologizare

O alta echipa, acelasi scop! Curatenia din jurul scolii. Elevii clasei a 11 a E, experimentati in ale ecologizarii, au fost provocati sa faca curatenie, sa mature chistoacele care, la o saptamana de la ultima curatenie, au cucerit din nou spatiul de langa Parchet. Apoi toata actiunea s-a mutat in Parcul de la lac. Frigul si ceata n-au luat din elenul copiilor.

Eleviii erau familiarizati cu astfel de activitati dar se pare ca pentru a avea un mediu curat , au constatat ei, e nevoie si de o ecologizare a mentalitatii. Munca in echipa si ghidarea dupa principiul ,,unde-s multi puterea creste, i-a facut pe elevi sa invinga frigul, sa-si atinga obiectivul.

Dupa acest eveniment, elevii au invatat pe cine se pot baza atunci cand trebuie sa duca la indeplinire o sarcina de lucru. Nu toti sunt talentati cand vine vorba de asemenea activitati, dar voia buna si optimismul au fost de bun augur.

        

 

Cumpărături inteligente

Elevii clasei a X a F au fost provocati la o activitate de constientizare a numarului mare de alimente nesanatoase pe care le consuma. Ambalajele au devenit pentru moment material didactic. Referatele despre E-uri citite in paralel cu lectura ambalajelor i-au pus pe ganduri. La fel si filmuletul prezentat, filmulet care i-a determinat s[ spuna : ,,Cat de periculos poate fi un pui prajit?

E clar ca e mai distractiv sa citesti ,,lectia de pe ambalaje. La întrebarea Ce-Te-Retine sa faci cumparaturi inteligente? , au pus pe seama varstei alegerile nepotrivite. Elevilor le-a placut activitatea si nu s-au plictisit, in primul rand, pentru ca ei au fost cei care au adus si pregatit toate materialele. Aceasta libertate ii motiveaza.

Dupa aceasta activitate cred ca elevii au inteles nevoia unui echilibru in ceea ce priveste alimentatia. Tentatiile culinare sunt greu de ignorat dar stiu ca legumele si fructele trebuie sa se regaseasca in meniul lor. E ca o promisiune pe care si-au facut-o lor.

       

 

Educație financiară

Elevii clasei a XI a D au, in program, un opţional de Educatie financiara. Prin urmare am initiat un atelier de lucru pentru calcularea bugetului personal si de familie, aferent lunii octombrie. Copiii au beneficiat de confidentialitate in privinta datelor, pentru a nu se simti jenati fata de colegi. Cu totii au văzut activitatea aceasta de contabilizare ca pe ceva cu totul nou , dat fiind faptul ca ei sunt de profil filologi.

Elevii au încercat sentimente de mândrie fata de parintii lor pentru ca reuşesc sa le asigure cele necesare. Au conştientizat cât de multe cer şi cât de putin se asteaptă sa primească de la ei, parinţii. Cât de costisitoare sunt mofturile lor! E distractiv sa calculezi dar mult mai serioasele sunt lucrurile atunci când calculul devine un mod de viaţă.Cred ca aceasta activitate i-a făcut sa aprecieze mai mult eforturile parinţilor şi sa înţeleagă ce înseamna sa fii responsabil de bunăstarea unei familii. Elevii au sesizat cât de uşor poţi trece de la un buget excedentar la unul deficitar, atunci când cazi prada exceselor. Invers, trecerea de la deficitar la excedentar înseamna implicare din partea tuturor membrilor unei familii.