Consiliul Şcolar al Elevilor – activitati, evenimente, proiecte concrete desfăşurate, rezultate

 

CLUBUL DE DEZBATERI AL COLEGIULUI TEHNIC RĂDĂUȚI

Coordonator: prof. Mara Șofrona Perța

 

Dezbaterile academice – sportul minții; VIS VERBI – locul unde înveți să dezbați

 

Debate-ul este privit în Occident ca esenţial pentru dezvoltarea societăţii şi este promovat în sistemul educaţional şi mass-media. În țări precum Marea Britanie sau Statele Unite, debate-ul are un loc de cinste în tradiția educațională și să fii un practicant de succes al dezbaterilor reprezintă un avantaj serios atât pentru admiterea la universitățile de prestigiu cât și mai apoi, pe piața muncii. Este un sport intelectual ce antrenează gândirea critică, abilitatea de a vorbi în public, spontaneitatea, lucrul în echipă și nu în ultimul rând, cunoștințele legate de problemele cele mai arzătoare la nivel național, european și mondial.

Debate-ul este una dintre cele mai eficiente forme de educație,  este educație alternativă față de standardul școlar, ce ține în mare măsură de stocarea și reproducerea unor informații. În dezbateri ideile sunt deschise, iar informația nu este niciodată statică sau prezentată dintr-un punct unic de vedere.

Dezbaterea este compusă formal din echipe cu un număr egal de membri. Aceștia sunt puși în situația de a pune în valoare "pro" și "contra" argumente diferite pentru ambele fațete ale unor chestiuni (moțiuni) asupra cărora oamenii, deși bine intenționați, pot fi în dezacord.

De ce un club de dezbateri? În primul rând, pentru a deprinde argumentarea. Acesta este primul răspuns și ar putea fi de unul singur suficient de puternic. Indiferent dacă abordarea unui subiect este de natură practică sau teoretică, argumentarea este vitală pentru a hotărî în multele situații în care apar diferențe de opinii, întrebări sau incertitudini. Capacitatea de a lucra în echipă, de a face documentare riguroasă, de a identifica surse credibile de informații, de a construi discursuri publice de impact, de a-ți ascuți umorul și fair play-ul, acestea ar putea fi alte caștiguri. Pentru că orice dezbatere este un semn de civilitate, atâta timp cât este purtată cu bună credință, ascultare atentă, discernămant și fair play. Și pentru că într-o societate modernă, lucrurile merg înainte datorită schimbului liber de idei.

Sunt motivele pentru care am început activitate de debate la Colegiul Tehnic Rădăuți.

Prima întâlnire-fulger a elevilor CTR-iști a fost în luna octombrie 2013, la Slănic Moldova, unde s-a desfăşurat proiectul “Tinerii în viaţa comunităţii - Concursul Naţional de Dezbateri Academice”, proiect finanţat de Ministerul Tineretului şi Sportului, la care au participat Daniel Ilie Angheliuc și Gheorghina Olinici (mențiune la echipe mixtate), pe atunci elevi în clasa a XI-a D (diriginte Bîndiu Ionela). 

 

A urmat al doilea  concurs la care am spus ”prezent”! În perioada 1-5 octombrie 2014 s-a desfăşurat a doua etapă a Concursului naţional de dezbateri academice din cadrul proiectului naţional Tinerii în viaţa comunităţii, proiect implementat de ARDOR Moldova și  finanţat de Ministerul Tineretului și Sportului și de Ministerul Educației Naționale. Competiția s-a desfășurat în judeţul Bacău, la Slănic Moldova. Judeţul Suceava  a fost reprezentat de doi elevi de la Colegiul Tehnic Rădăuţi, Lucian Flutur şi Adrian Puha. Pentru ambii a fost prima întâlnire cu fenomenul dezbaterilor iar rezultatele au fost mulţumitoare, cei doi obţinând 70 respectiv 71 de puncte, în condiţiile în care cel mai bun vorbitor al competiţiei KP.

Rezultatele foarte bun pentru niște începători ne-au încurajat și am mers mai departe. Am pus bazele Clubului de debate pe care, după multe ”dezbateri” l-am numit VIS VERBI.

Am pornit timid, cu 15 elevi care au asistat la un meci jucat de membri clubului de dezbateri al Colegiului Național Eudoxiu Hurmuzachi, ARS DICENDI, club cu tradiție și cu un palmares impunător și intimidant pentru începătorii noștri. Și am început! Activități de formare (muncă în echipă, construirea argumentelor), meciuri demonstrative, grup pe FB (provocări, exerciții, pedepse cu bomboane pentru cei care întrerup șirul argumentelor),  concursuri,  etc.

Întâlniri - cel puțin o dată pe săptămână! După șase ore obositoare de curs, încă o oră de activitate, de data aceasta voluntară și dorită, având în vedere apetitul membrilor clubului pentru întâlniri.

Al treilea concurs, primul pentru Clubul de debate VIS VERBI s-a desfășurat în prag de sărbători! În perioada 19-21 decembrie 2014, la Colegiul Alexandru cel Bun din Gura Humorului s-a desfaşurat a doua ediţie a concursului de dezbateri academice  BUCOVINA OPEN, concurs la care Clubul VIS VERBI și respectiv Colegiul Tehnic Rădăuți a fost reprezentat de o echipă formată din: Adian Puha (clasa a XII-a A, diriginte Didina Buculei), Andreea Cnapic și Feodora Tichanov (Clasa a X-a D, diriginte Dan Molociniuc). La turneu au participat 18 echipe din următoarele licee:  C.N. Dragoş Vodă Câmpulung Moldovenesc, C.N. Nicu Gane Fălticeni, C.N. Ştefan cel Mare şi C.N. Mihai Eminescu (Suceava şi Iaşi), C.N. Petru Rareş şi C.E. Dimitrie Cantemir Suceava, C.N. Eudoxiu Hurmuzachi şi Colegiul Tehnic Rădăuți, C.N. Octav Onicescu Botoşani, C.N. Iulia Hasdeu Bucureşti şi Colegiul Alexandru cel Bun Gura Humorului. A fost momentul în care am pătruns în ”lumea bună” a dezbaterilor, printr-o prezență impecabilă și meciuri de o foarte bună calitate.

Momente din activitatea Cercului de debate VIS VERB (Dezbateri)

     

  1. - 11 februarie 2015 -  A.P. crede că orele de la 7 sunt ineficiente.

Guvern: Sabina Rossi, Feodora Tichanov, Andreea Cnapic (X D)

Opoziție: Adrian Puha (XII D), Ionela Ruști (clasa XI C), Alia Cătălina Igbarya (clasa XI B)

Arbitru: prof. Mara Șofrona Perța

      2. - 18 februarie 2015:  A.P. crede că tinerii ar trebui să renunțe la internet în favoarea cărților. (echipe mixte – avansați + începători)

Parlament: Feodora Tichanov (XD), Sabina Rossi (X D), Boghian Ioana (XD)

Opoziție: Tavi Ilisoi (XI C), Denisa Magdici (X D), Andreea Cnapic (XD)

Arbitri: Ionela Ruști (XI C), Adrian Puha(XII A), prof. Mara Șofrona Perța

      3. - 24 martie 2015 – A.P. crede că ar trebui reintrodusă obligativitatea uniformei școlare. (începători)

Parlament: Bianca Dohotar, Ioana Boghean, Sabina Rossi, antrenor- Feodora Tichanov, X D)

Opoziție: Denisa Magdici (X D), Tavi Ilisoi (XI C), Corina Afrăsinei (X E), antrenor- Andreea Cnapic (X D)

Arbitru: Adrian Puha (XII A)

      4. - 6 aprilie 2015 – meci impromtu (demonstrativ) între echipa VIS VERBI (Colegiul Tehnic Rădăuți) și ARS DICENDI (Colegiul Național Eudoxiu Hurmuzachi) A.P.ar desființa uniformele școlare. (avansați)

Opoziție (VIS VERBI): Ionela Ruști (XI C), Adrian Puha (XII A), Tavi Ilisoi (XI C)

       5. - 29 aprilie 2015 – A.P. crede că ar trebui legalizate drogurile ușoare – Casa de Cultură Rădăuți (avansați) – meci demonstartiv

Guvern: Adrian Puha (XII A), Andreea Cnapic (X D), Denisa Magdici (XD)

Opoziție: Ionela Ruști (XI C), Tavi Ilisoi (XI C), Feodora Tichanov (X D)

        6. - 4 mai 2015 – A.P. crede ca liceele ar trebui să înființeze fumoare pentru elevii care au 18 ani.

Parlament: Filip Mihail Acozmi ( X K), Igbarya Alia Cătălina (XI B), Vilcinschi Alexandra (XI C)

Opoziție: Elisa Pintilescu (X E), Tabita Furtună ( X F), Bianca Dohotar (X E)

Arbitri: Adrian Puha (XII A), Feodora Tichanov (X D)

       7. - 11 mai 2015 –  meci demonstrativ îîntre echipa VIS VERBI (Colegiul Tehnic Rădăuți) și ARS DICENDI (Colegiul Național Eudoxiu Hurmuzachi) - A.P. crede că Uniunea Europenă amenință identitatea națională

Guvern: (VIS VERBI): Ionela Ruști (XI C), Adrian Puha (XII A), Tavi Ilisoi (XI C)

       8. - 18 mai 2015 – fan debate – A.P. crede că banii n-aduc fericirea!

Guvern: Corina Afrăsinei (X E), Elisa Pitilescu (X E), Constantin Gătej (XI C)

Opoziție: Andreea Cnapic (X D), Denisa Magdici (X E), Ruben Tcaci (IX I)

Arbitru: Ionela Ruști (XI C)

        

Ce înseamnă dezbaterile pentru ...

Adrian Puha (clasa a XII-a A)

Am învăţat ce înseamnă să vorbeşti în public, să comunici, să vezi lucrurile evidente, ce înseamnă gândirea critică, ce înseamnă să te pui în perspectiva celui cu care nu eşti de acord, să pot să înţeleg punctul de vedere al celuilalt. De asemenea, m-a învăţat să fiu mai tolerant cu oamenii care nu sunt de aceeași părere cu mine. Clubul de debate m-a îmbogățit din punct de vedere al culturii generale, m-a învățat să fiu asertiv și empatic, să vorbesc și să ascult.

Constantin Gătej (clasa a XI-a C)

Dezbaterile m-au ajutat să-mi lărgesc orizontul, să vorbesc dar și să ascult. Debate-ul nu înseamnă doar ”a vorbi” și atât, este un alt mod de a gândi, de a reacționa și de a învăța. La debate înveți să gândești rapid, să vezi punctele slabe și să ”lovești” când trebuie și unde trebuie. Avantajele nu se simt doar în modul de a vorbi, gândi și reacționa, ci și în cultura generală. Moțiunile variate și din domenii diferite te obligă să citești, să te informezi, să vrei să știi mai mult. Nu m-am înscris de la început în club, neștiind ce înseamnă de fapt debate-ul.  A fost îndeajuns să particip la un meci în calitate de spectator, rugat fiind de un coleg să-l încurajez, ca să-mi dau seama că locul meu e acolo! Acum aștept cu drag fiecare întâlnire și, cu mari emoții, aștept primul meu meci!

Cornelia Clodnițchi (clasa a XI-a B)

Am ales dezbaterile în speranța că, în viitor, voi reuși să vorbesc în public fără să mă emoționez și să mă pierd. Încet, încet, învăț să-mi controlez emoțiile și să-mi exprim punctul de vedere clar și argumentat. Încă n-am avut curajul să joc un meci, însă am, mai mult ca altădată, curajul să-mi spun părerea și să o susțin.

Vilcinschi Alexandra (clasa a XI-a C)

Să fac parte din clubul de debate înseamnă pentru mine atât o provocare cât și o experiență plăcută. Spun ”provocare” pentru că mă confrunt aici cu unele temeri ale mele și sper să pot reuși să-mi spun la sfârșit "Am reușit, am învins!". Este o experiență plăcută deoarecere satisfacția că am reușit să vorbesc în fața unui public este extraordinară. E plăcut să știu că fac parte dintr-o familie diferită, unde înveți să comunici, să lucrezi în echipă, să te bazezi pe membrii echipei tale. Debate-ul îți dă ocazia să cunoști lumea, să-ți dezvolți personalitatea, să-ți cunoști limitele. Sunt mândră că fac parte din acest club fiindcă sunt capabilă să fac lucruri pe care alții nu pot sau n-au ocazia să le facă și sunt, consider eu, cu un pas înaintea lor. Mă bucur să avem un trainer pe masură, ce merită tot respectul nostru pentru efortul, munca și devotamentul său.

Ionela Ruști (clasa a XI-a C)

Este întotdeauna o provocare să încerci ceva nou, ce îţi va antrena spiritul şi îţi va deschide noi orizonturi. Ştiam de la bun început ce va presupune activitatea de debate - muncă, dezvoltare, întrecerea limitelor. Pentru mine, asta înseamnă debate-ul în câteva cuvinte: un pas către dobândirea unor noi aptitudini. Din experienţa acumulată până acum, pot spune că mă aflu pe drumul cel bun.

Corina Afrăsinei (clasa a X-a E)

Inițial, am ales să fac dezbateri pentru a învinge teama de a vorbi. Apoi, pe parcurs, au apărut motivele  pentru care am continuat. După primul meci, am început să prin gustul dezbaterilor. Teama a dispărut imediat ce am început să vorbesc. Nu m-am  bâlbâit pentru că m-am încurcat ci pentru că aveam multe lucruri de spus și simțeam că nu îmi mai ajunge timpul. Este un sport al minții, simți adrenalina, te joci cu vorbele, poți mușca doar din ele și poți susține ce ai de spus într-un mod eficient și prompt. 

 

Activitati Consiliul Elevilor

Actiune/proiect/eveniment

Perioada desfasurarii

Parteneri

Participanti

Lidership si comunicare - formare

Octombrie 2014

Colegiul Eudoxiu Hurmuzachi Radauti, Colegiul Andronic Motrescu Marginea

Membri BEX ai C.T.R, C.N.E.H, C.A.M

Munca in echipa - formare

Noiembrie –Decembrie 2014

Colegiul Nicu Gane Falticeni

Membri CJE – Adrian Puha, Feodora Tichanov

 
 
 
Alegeri Consiliul Elevilor